Godzina 7:00 – pobudka. Z niechęcią i jednym wciąż zamknięty okiem podążasz ku kuchni, żeby zaparzyć mocną, gorącą kawę. Szybkie śniadanie, sprint do szkoły / uczelni / pracy. Pierwsza godzina mija dość szybko, druga wlecze się w nieskończoność, mija trzecia i marzysz już tylko o jednym? O kolejnym kubku wielkiej mocnej kawy? Znasz ten scenariusz?

Spadek energii w ciągu dnia, to często spotykana dolegliwość. Jedną z przyczyn jest oczywiście nasza motywacja do pracy i zaangażowania, ale za brak wigoru i chęci do pracy może być także odpowiedzialna… niewłaściwa dieta. Pierwszym podstawowym błędem, jakim część z nas popełnia jest oczywiście pomijanie śniadania, deficyt magnezu, czy żelaza, a także odwodnienie organizmu. 

Kolejna kawa nie rozwiąże naszego problemu – kofeina, cukier,  przetworzone tłuszcze tak naprawdę pozbawiają nas energii, zamiast uzupełniać jej poziom. Nie pomoże więc także szybka, słodka przekąska – batonik, ani drożdżówka, które sprawią, że tylko na chwilę zaspokoimy głód. Spożycie posiłku bogatego w cukier prosty przyczynia się do powstania procesu nazywanego glikacją. O tym, czym jest ten proces i jak bardzo ma negatywny wpływ na nasze zdrowie, wygląd i samopoczucie pisałam już w poście o antyglikacyjnej pielegnacji skóry. 

Healthy breakfast. Bowl of yogurt with granola and berries

Czego więc nie może zabraknąć w naszej w pełnowartościowej diecie, która zadba o stały poziom energii w naszym organizmie? 

Po 1., oczywiście: WODY :)

2. Orzechów – powinny być stałą przekąską zwłaszcza dla osób wykonujących pracę umysłową. Wpływają pozytywnie na pracę mózgu, ponieważ zawierają wysoką zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych, białka oraz witamin z grupy B.

3. Owoców!;)

4. Warzyw, soków warzywnych (połączenie burak+jabłko, to ostatnio mój faworyt!:))

5. Czekoladyyy!:) – nie, nie cała tabliczka na raz i nie, nie słodka, mleczka, truskawkowa czy karmelowa :) Wybieramy gorzką z dużą zawartością kakao. Zjadamy 2-3, no może 4 kosteczki ;)

6. Zielonej herbaty – jest źródłem przeciwutleniaczy, które zwalczają wolne rodniki, odpowiedzialne za proces starzenia, także naszych komórek mózgowych. Więcej o zielonej herbacie i innych produktach, które mogą nam zastąpić kawę pisałam w poście „Kawa, czy…?”

 

 

Podsumowując, jeżeli chcesz być efektywna w ciągu całego dnia wysiłku i pracy, najlepiej  wyeliminuj wszelkie przyzwyczajenia związane z podjadaniem niezdrowych przekąsek. Jedz pełnowartościowe śniadanie, np. : owocowe koktajle z płatkami owsianymi, owsianki z suszonymi owocami, kanapki (chleb razowy) z warzywami, gotowaną piersią z kurczaka, jajkiem; drożdżówki, chipsy i batony zamień na owoce (jabłko, banan, jabłko z masłem orzechowym), warzywa, czy orzechy, a kolorowe, słodkie napoje na zdrową wodę.

Wbrew pozorom, to wcale nie są trudne do wprowadzenia nawyki. Wystarczy chcieć;)

Niech energia będzie z Tobą! :)