Ochota na słodycze może się zdarzyć każdemu. I nie ma w tym nic złego. Prawidłowa odpowiedź na pytanie tytułowe powinna brzmieć: „ZJEŚĆ coś słodkiego”. Problem zaczyna się wtedy, gdy taka ochota przychodzi zbyt często. Gdy śniadanie poprawiamy batonem, po obiedzie koniecznie musimy wprowadzić pełen cukru deserek, a po kolacji oglądając ulubiony serial, myślimy, że przydałyby się jakieś ciasteczka do pochrupania. Nie chodzi też o to, że nie zmieścimy się w nowe jeansy, czy nie przygotujemy formy na lato. Chodzi o zdrowie. Cukier spożywany w nadmiarze ma niestety negatywny wpływ na organizm.

Jak powstrzymać się od jedzenia słodyczy

Według danych GUS z 2011 r. w Polsce spożywamy dwa razy tyle cukru niż zaleca WHO. Kobiety zjadają go nawet 4 razy więcej (mężczyźni 2,7 razy więcej) niż dopuszczają amerykańscy kardiolodzy.

1. Unikaj podjadania między posiłkami
Jeżeli nie ustalisz w ciągu dnia, co będziesz jeść i w jakich porach, Twój organizm może się rozregulować, a Ty możesz otrzymywać od niego sprzeczne sygnały, np. dotyczące tego, na co masz ochotę. Brak regularnych posiłków może sprawić, że szybciej sięgniesz po niezdrowe posiłki, żeby uciszyć pierwszy głód. Jedz spokojne, pozwól organizmowi spokojnie przetrawić każdy posiłek. Nie jedz łapczywie i raczej w stałych porach. Przestrzegając tych zasad możesz wyeliminować odczuwanie apetytu na niezdrowe produkty.

2. Schowaj pokusę

Nie stawiaj sobie ciasteczek, czy miseczek z cukierkami wokół miejsca pracy i odpoczynku. Czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal ;) Jeśli nie będziesz patrzeć na słodycze, najprawdopodobniej nie będziesz o nich myśleć.

3. Pij zioła
Są herbatki ziołowe, które hamują apetyt na słodycze. Są to np.: melisa, żurawina, lukrecja. Dodatkowo przyśpieszają metabolizm, zawierają antyoksydanty. Warto zwrócić na nie uwagę i wzbogacić nimi swoją dietę.

4. Wprowadź aktywność do swojego trybu życia
Półleżący tryb życia sprzyja podjadaniu. Spędzanie czasu na tv, serialach i filmach… – zawsze chce się coś chrupać.

5. Nie jedz, żeby zabić nudę
Zastanów się, czy naprawdę masz ochotę na słodycze, czy… po prostu się nudzisz

6. Woda z owocami
Gdy masz ochotę na słodycze, a wiesz, że dziś już powinnaś sobie odpuścić, sięgnij po coś do picia. Zwykła woda zamiast czekolady nie brzmi zbyt zachęcająco, ale już woda o JAKIMŚ smaku, brzmi lepiej. Dodaj do wody, co tylko masz akurat w lodówce – cytryna, maliny, truskawki, mięta. Nawodniony organizm, pełny, nie będzie już myślał o dodatkowych słodkościach. Zamiast wody, możesz też napić się smakowej herbaty. Unikaj natomiast gotowych rozwiązań, czyli wody smakowej z butelki. Zazwyczaj zawiera masę cukru i niepotrzebnych kcal, a obok owoców nawet nie stała ;)

7. Zrób sobie przerwę
Zajmij się czymś innym. Zrób sobie przerwę, zadzwoń do koleżanki, pogadaj z kimś, idź na spacer i nie myśl o zachciance, która prawdopodobnie dopadła Cię z nudów.

8. Oszukaj swój mózg
Jeżeli najdzie Cię ochota na coś słodkiego, w pierwszej kolejności, spróbuj sięgnąć po… świeże warzywo. To sztuczka, która może nieco oszukać Twój mózg. Być może nie masz ochoty na kilogramy cukru, a po prostu na coś chrupkiego. Może się tak zdarzyć, że po pewnym czasie twój mózg zacznie wysyłać ci sygnał, że w pierwszej kolejności potrzebujesz świeżych, a nie słodkich produktów.

9. Trening
Jeżeli dążysz do wymarzonej figury i często ćwiczysz, przypomnij sobie jak długo ćwiczysz, żeby spalić 3-minutową przyjemność jedzenia batonika, czy porcję „burgera z Maka”. Może lepiej zastąpić je jakąś zdrowszą, mniej kaloryczną przekąską?

10. Jedz małe porcje
Jeżeli uważasz, że żaden z podanych sposobów nie ma szans się u Ciebie sprawdzić, zacznij od jedzenia mniejszych porcji. Jasne, lepiej nie sięgać po niezdrowe gotowe słodycze, ale pamiętaj, że to nadmiar zawsze szkodzi.

11. Glutaminian sodu
Postaraj się ograniczyć w diecie spożycie produktów z glutaminianem sodu. To dość znana sztuczka producentów, dodają go do wielu produktów. Zamiast tego, sama przyprawiaj potrawy. Używaj tymianku, oregano, kurkumy, chilli, kminku, bazylii. Przyprawy te, nie tylko ułatwiają trawienie, ale dostarczają nowych smaków. Gotowce lub półgotowce z glutaminianem są zupełnie zbędne.

12. Umyj zęby
Brzmi może zabawnie, ale zazwyczaj pomaga. Nie tylko dlatego, że uczucie świeżej mięty w ustach jakoś nie współgra z ochotą na słodką czekoladę, ale i psychologicznie. Zazwyczaj po umyciu zębów, nie chcemy za szybko „psuć” efektów świeżości, więc… nie jemy przynajmniej przez najbliższe 20 minut. A po tym czasie możemy już zapomnieć o ochocie na słodkości.

13. Nie rezygnuj z deserów
Nie rezygnuj całkowicie z deserów. Jakoś to życie trzeba sobie umilać ;) Jeżeli lubisz słodkości, to oczywiście nie eliminuj ich z diety (o ile nie masz takiego wskazania medycznego). Pamiętaj, że nie chodzi o to, aby odmawiać sobie przyjemności czerpanych z jedzenia, ale by świadomie nie dostarczać organizmowi nadmiernych ilości cukru.

16 KOMENTARZE

  1. CZEKAŁAM NA TEN POST. Trochę żałuję, że nie miałam okazji zapoznać się z nim w marcu. Oj, od 6 czerwca będzie sporo do spalenia ^^”

    • Nie jesteś jedyna :))) ale ważne patrzeć przed siebie.

  2. Ja ograniczyłam słodycze dzięki koktajlom owocowym i domowym bez cukru i tłuszczu. Teraz cieszę się, że zdecydowałam się na tę zmianę, bo weszło mi w nawyk, że nie potrzebuje słodyczy do szczęścia.

  3. U mnie najbardziej sprawdziało się małymi kroczkami wchodzenie w zdrowe życie. Im lepiej sobie radziłam, tym miałam większe opory, aby to zniweczyć tak głupio, jak np. zjedzeniem batonika. 5 minut przyjemności, a późniejsze zachcianki niszczą cały trud włożony w zdrowy tryb życia. Naprawdę nie warto.

  4. Mi od lat sprawdza się jedna prosta zasada – łatwiej powstrzymać pokusę podczas 30 minut w sklepie niż 23 godzin w domu. Po prostu nie kupuję żadnych słodyczy i to najlepsza metoda. Kiedy miałam szufladę ze słodyczami, potrafiłam zjeść trzy batony dziennie!

  5. Fajny wpis. Ja lubię słodkości i staram się sama je robić, wtedy wiem co w nich jest. Staram się jednak nie przesadzać z konsumpcją, częścią wypieków dzielę się ze znajomymi :)

  6. Ja ze słodkości kocham boczek i tatara, więc problemu nie znam :) Ale widzę, że od cukru da się bardzo szybko uzależnić. Mam tak ze słodkimi napojami, kilka dni z rzędu je i piję i potem zaczyna mi ich brakować.

  7. Zdecydowanie nr 2! A właściwie to nawet nie tyle schować ile nie wchodzić do działu ze słodyczami w sklepie ;)

  8. Ciekawe porady :) Dodałabym jeszcze, że warto zrobić odpowiednie badania (m.in. w kierunku insulinooporności) oraz sprawdzić czy w naszym jadłospisie nie brakuje chromu :)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here