O cukrze pisałam już na blogu wiele razy. Wspominałam o nim głównie w kontekście złego wpływu na skórę oraz na figurę. Cukier jednak to nie tylko „zło urodowe”, ale niestety także zdrowotne. Podobno przeciętnie człowiek spożywa rocznie ok. 50 kg cukru. To ponad 200 szklanek… Sporo. Zważywszy na to, jaki wpływ ma na nas cukier – stanowczo za dużo.  O tym, że sprzyja próchnicy i nadwadze wiedzą pewnie wszyscy, ale co jeszcze dzieje się z naszym ciałem, kiedy spożywamy zbyt dużo cukru?

Co cukier robi z Twoim organizmem

Cukier wpływa na pracę wątroby – wytwarza ona większą ilość kwasu moczowego, powodując wzrost ciśnienia krwi (większe ryzyko chorób serca i udaru mózgu). Ponadto podnosi poziom cholesterolu, prowadzi do otyłości, próchnicy, cukrzycy typu 2 (czego powikłaniem może być i często jest, problem ze wzrokiem), dysfunkcji nerek. Ponadto rozregulowuje gospodarkę hormonalną, co może być przyczyną m.in. nadmiernego wypadania włosów.

Cukier negatywnie wpływa także na pracę naszego mózgu. Przede wszystkim może uzależniać, a co za tym idzie przyczyniać się także do większej ilości spożywania go, a następnie powstawania nawet poważnych chorób psychicznych. To oczywiście skrajne przypadki, ale regularne spożywanie niezdrowego dla nas cukru może wywoływać silne bóle głowy, migreny i zawroty.

Cukier często jest traktowany jak „poprawiacz” nastroju i zastrzyk energii. Tymczasem jest to bardzo krótki stan, po wzroście energii spowodowanym spożyciem cukru, następuję gwałtowny jej spadek i dopada nas zmęczenie… W badaniach przeprowadzonych na szczurach odnotowano, że dieta z dużą zawartością cukru wywołuje zmiany w mózgu podobne do tych, jakie następują w wyniku stosowania narkotyków.  U ludzi uzależnionych od słodyczy obserwowano natomiast zmieniającą się aktywność mózgu na ich widok, a zmiany te są podobne do tych u narkomanów, sięgających po substancję, od której są uzależnieni.

Bardzo łatwo zastąpić niezdrowy cukier zdrowszymi zamiennikami, np.:

  • stewia (zupełnie bezkaloryczna i nie powoduje nagłego skoku poziomu insuliny),
  • miód,
  • syrop z klonu.

W jaki sposób zastosować te zamienniki?

1 łyżeczka cukru białego, to:

  • 3/4 łyżeczki syropu z agawy,
  • szczypta stewii,
  • 3/4 łyżeczki miodu,
  • 3/4 łyżeczki syropu z klonu.

I chociaż wiele osób mówi, że woli słodką śmierć, niż gorzkie życie, to chyba warto jednak troszkę się zastanowić nad codzienną ilością spożywanego cukru :)