Wiecie, że od jedzenia niektórych produktów można się uzależnić? Każdy z nas np. wie, że nadmiar słodyczy nie wpłynie dobrze na nasz organizm, mimo to część z nas wciąż sięga po kolejnego batona czy cukierka. Jak to się dzieje, ze większość ludzi częściej w ramach poprawy nastroju sięga po kolejną tabliczkę czekolady czy paczkę czipsów? Z badań przeprowadzonych przez specjalistów University of Michigan wynika że niektóre produkty przetworzone mogą być uzależniające, dlatego to właśnie po nie częściej sięgamy. Oto kilka produktów, na które szczególnie przyda nam się uważać! 

1. Cukier

Po prostu cukier. O jego złym wpływie na organizm już pisałam. Cukier często jest traktowany jak „poprawiacz” nastroju i zastrzyk energii. Spożycie cukru powoduje produkcję endorfin, dzięki którym łatwiej radzimy sobie ze smutkiem czy stresem. Oczywiście, to mylne wrażenie i jeżeli praktykujesz ten mechanizm, to jak najszybciej z niego zrezygnuj. O negatywnym wpływie cukru na organizm możesz przeczytać TUTAJ.

2. Sól

Zgodnie z danymi, większość z nas niemal dwukrotnie przekracza dzienną dopuszczalną dawkę soli. Często także nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, że z tygodnia na tydzień do przygotowywanych potraw dodajemy coraz więcej soli! Smak soli uzależnia, a zbyt duża ilość soli w diecie, może prowadzić do wielu groźnych chorób. Wiecie, że aby całkowicie odzwyczaić się od soli wystarczą nam zaledwie 2 tygodnie? 

3. Czekolada

Znacie te wszystkie memy z nieszczęśliwymi kobietami i słoikiem Nutelli? Niestety, podobnie jak z cukrem – czekolada przyczynia się do produkcji endorfin, więc jest stosowana takze jako typowy „poprawiacz humoru”. Musiałam jednak odnotować ją w osobnym punkcie, bo często próbuje się dowieść, że gorzka, 100% czekolada to samo zdrowie. Owszem, jest o lepsza od zwykłych mlecznych zawierających mnóóóstwo cukru popularnych „czekolad”, ale jest także o wiele trudniej dostępna. No i nawet w tym przypadku należy oczywiście zachować umiar.

4. Chipsy

…czyli ogrom soli i tłuszczu. Kiedy najczęściej sięgasz po paczkę chipsów? Pewnie przy seansie swojego ulubionego serialu.  Uważaj, bo organizm bardzo łatwo przywiązuje się do smaku tłustych przekąsek oraz sytuacji, w których je spożywamy. Za jakiś czas może się okazać, że ulubiony serial bez paczki chipsów przestanie być tą samą przyjemnością…

5. Mięso

Trudno w to uwierzyć, ale mięso także może zawierać substancje, które tak bardzo uzależniają Twój organizm od siebie, że nie wyobrażasz sobie jadłospisu bez mięsa. Tu jednak nie będę ostrzegać – wszystko jest dla ludzi, ale pamiętajcie: starajcie się jeść tylko zdrowe mięso, wiadomego pochodzenia.

6. Białe pieczywo

Powinnam napisać: białe, pachnące pieczywo, bo najbardziej uzależnia nas kuszący zapach piekarni i wyobrażenie o ciepłej, chrupiącej bułeczce. Raz na jakiś czas oczywiście możemy się skusić, ale warto pamiętać, że o wiele zdrowsze jest pieczywo razowe i pełnoziarniste.

W tym roku, ci sami naukowcy opublikowali ranking potraw najbardziej uzależniających. Oprócz powyższych na liście znalazły się także m.in.:

  • cheesburgery,
  • słodkie napoje gazowane,
  • żelki,
  • muffinki,
  • krakersy,
  • batony.

Pamiętajcie także, że osoby ze sporą nadwagą lub wahaniami nastroju mogą być bardziej narażone na uzależnienie się od konkretnych kategorii produktów (zwłaszcza tych, które działają na zasadzie mechanizmu poprawy nastroju). Jeżeli więc jesteście tej grupie podwyższonego ryzyka to po prostu dla swojego zdrowia i dobra, uważajcie na to, co jecie :)

 

1 KOMENTARZ

  1. Tak warto o tym wiedzieć. Zapraszam również do odwiedzenia http://timona.pl/ gdzie możecie poczytać o różnych ciekawostkach odnośnie zdrowia i żywności.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here