4 lutego obchodzimy Światowy Dzień Walki z Rakiem, który stanowi doskonały moment, aby omówić rezultaty corocznej akcji odbywającej się w październiku, mającej na celu promowanie profilaktyki raka piersi. Przez dwanaście edycji inicjatywy DOTYKAM=WYGRYWAM udało się zebrać imponującą ilość 195 886 biustonoszy, co przekłada się na ponad 12 ton.
Tradycyjnie, zebrane w trakcie kampanii biustonosze zostały przekazane stałemu partnerowi akcji, firmie zajmującej się recyklingiem – Wtórpol. Dochód uzyskany z recyklingu tych materiałów jest przeznaczany na wsparcie działań związanych z walką przeciwko rakowi piersi. Beneficjentami są organizacje takie jak fundacja Wsparcie na Starcie oraz stowarzyszenie Polskie Amazonki Ruch Społeczny, które aktywnie działają na rzecz tej ważnej przyczyny.
Wyniki 12 edycji kampanii DOTYKAM=WYGRYWAM
W październiku 2023 roku, który jest miesiącem dedykowanym profilaktyce raka piersi, odbyła się wyjątkowa zbiórka. W całej Polsce, w 90 różnych miejscowościach, zorganizowano 120 punktów zbiórki w salonach brafittingowych współpracujących z marką Panache. W ramach tej akcji udało się zgromadzić imponującą liczbę 27 284 sztuk biustonoszy, które nie były odpowiednio dopasowane. Dodatkowo, za każdy przekazany biustonosz, uczestnicy otrzymywali bon o wartości 20 zł na zakup nowego, lepiej dopasowanego biustonosza od marki Panache.
Sukces tej kampanii Dotykam=Wygrywam zawdzięczany jest inicjatywie i zaangażowaniu IZABELI SAKUTOVEJ, która jest międzynarodową ekspertką w dziedzinie brafittingu, autorką książek poświęconych pielęgnacji piersi, aktywną działaczką społeczną oraz pasjonatką promowania zdrowia piersi.
„Dziękuję serdecznie wszystkim zaangażowanym, za każdy przekazany biustonosz do reCYClingu, który sprawia, że nasza kampania Dotykam=Wygrywam dociera z ratującym życie przekazem do szerszej grupy kobiet. Fenomenalny wynik zbiórki ponad 12 ton biustonoszy ma kluczowe znaczenie dla kampanii, ponieważ każdy przekazany biustonosz nie tylko stanowi symboliczny gest solidarności w trosce o zdrowie kobiet, ale umożliwia realne kontynuowanie działań związanych z profilaktyką i walką z rakiem piersi „ – mówi Izabela Sakutova, organizatorka kampanii Dotykam=Wygrywam
A Daria Widawska, ambasadorka kampanii Dotykam=Wygrywam dodaje:
“Od wielu lat jako ambasadorka kampanii Dotykam=Wygrywam przekonuje kobiety do reCYClingu i do samobadania piersi, bo same najlepiej znamy swoje ciało i możemy poprzez samobadanie piersi najszybciej wykryć zmianę i zgłosić się do lekarza. Bo wcześnie wykryty nowotwór piersi może być wyleczony!”
Natalia Przybysz, ambasadorka kampanii Dotykam=Wygrywam prosi:
„Pamiętajcie o swoich skarbach – piersiach Siostry, Mamy, Babcie, Córki!”
BIUSTOapka ( biustoapka.pl )
W ciągu ostatnich 4 lat, poprzez akcję reCYClingu i sprzedaż cegiełek, kampania DOTYKAM=WYGRYWAM zebrała środki finansowe dla fundacji Wsparcie na Starcie na stworzenie i dalsze utrzymanie biustopozytywnej, bezpłatnej aplikacji skierowanej do nastolatek, budującej w nich zdrowe nawyki dbania o piersi. BIUSTOapka to pełne źródło wiedzy na temat samobadania piersi i wyboru odpowiedniego biustonosza. Zawiera interaktywny przewodnik krok po kroku, który pomaga wykonywać samobadanie piersi. Aby zapewnić regularność samobadań oraz innych istotnych badań, takich jak USG, mammografia czy cytologia, BIUSTOapka regularnie o nich przypomina. Aplikacja do bezpłatnego pobrania, dostarcza także przydatne informacje na temat rozwoju piersi i doboru właściwego rozmiaru biustonosza oraz pomaga znaleźć lokalne sklepy brafittingowe, które aktywnie wspierają kampanię DOTYKAM=WYGRYWAM w ramach wolontariatu.
Smutne statystyki
W Polsce częściej niż w innych krajach diagnozujemy raka piersi w późniejszych stadiach. Tylko około 41 proc. pacjentek dostaje diagnozę na wczesnym etapie, w porównaniu z unijną średnią wynoszącą 51 proc. (raport OECD „Health at a glance. Europe 2022”). Dlatego tak kluczowe jest, abyśmy zwiększyły naszą świadomość i konsekwencję w samobadaniach, gdyż według specjalistów jest to najlepszy sposób na wczesne wykrywanie raka piersi.
Według danych Krajowego Rejestru Nowotworów z 2020 roku, rak piersi i nowotwory ginekologiczne stanowiły łącznie aż 37 proc. wszystkich nowotworów u Polek. Rak piersi jest przy tym najczęstszym nowotworem złośliwym – każdego roku ponad 22 tys. kobiet w Polsce słyszy tę diagnozę, a u 5–10 proc. z nich nowotwór jest już zaawansowany w momencie wykrycia. To sprawia, że jest on drugą, po raku płuc, przyczyną zgonów z powodu nowotworów u kobiet, a wśród młodych Polek (20–44 lata) nawet pierwszą. Niestety, przez ostatnie 13 lat obserwujemy rosnącą tendencję w zakresie umieralności na raka piersi. DOTYKAM=WYGRYWAM jest właśnie po to – by malały słupki zachorowalności na raka piersi wśród kobiet w Polsce!
Ambasadorzy kampanii DOTYKAM=WYGRYWAM: Beata Sadowska, Daria Widawska, Marzena Rogalska, Natalia Przybysz, Elżbieta Romanowska, Daniel Józek – Qczaj, Natalia Przybysz, Aleksandra Kisio, Dorota Gardias, Edyta Zając, Anna Gzyra-Augustynowicz, Siostry ADiHD, Kinga Zawodnik, Lidia Kalita, Anna Iberszer, Paulina Koziejowska, Miss Polonia Ewa Jakubiec, Anika Dąbrowska, Alicja Janosz, Anna Męczyńska, Urszula Rogala, a także Ola Żelazo @joga.zelazo, Karolina Cwalina @sexyzaczynasiewglowie, Alina Adamowicz @alka_positive, Katarzyna i Paulina Błędowskie @omatkoicorko, Angelika Miszalska-Kamińska @miszalskakaminska, Monika Kołodyńska @monika_kolodynska_bralady, Magdalena Dzika @magdalenkafitmom, Oliwia Ciesiółka @modrafrelka, Paula Wilk @paulawilkk, Joanna Ceplin @joannaceplin_pl, Małgorzata Sokołowska @zpamietnikapolicjantki, Martyna Grzenkowicz @peachee.me.
Autor zdjęć: Arcadius Mauritz
Więcej na:
- www.dotykamwygrywam.pl
- www.wsparcienastarcie.edu.pl
Zobacz także: Nowe ambasadorki 3.edycji projektu #lubiesiebie mówią jednym głosem