Ostatnio pisałam Wam o tym, dlaczego chipsy są tak bardzo niezdrowe dla naszego organizmu i obiecałam przedstawić Wam moje zdrowe (i smaczniejsze!) alternatywy dla śmieciastych chipsiorków. 

Oto 5. przepisów na pyszne przekąski, które przypadną do gustu nawet prawdziwym chipsomaniakom! :)

1. Chipsy z jarmużu

Jarmuż to prawdziwa bomba odżywcza: zawiera silne przeciwutleniacze i ma właściwości przeciwzapalne, bogate źródło witaminy K, C, karotenoidów, wapnia i żelaza. Nic więc dziwnego, że nareszcie został doceniony przez maniaków zdrowego odżywiania. Ja także bardzo się polubiłam z tym warzywem. Smakuje mi zarówno w formie surowej jak i w formie pysznych, chrupiących chipsów.

chipsy z jarmużu
Jarmuż

Jak je przygotowuję?

Najpierw zajmuję się jarmużem: usuwam z niego grube łodygi, liście rwę na kawałki. Układam je na blasze piekarnika wyłożonej papierem do pieczenia i równomiernie kropię niewielką ilością oliwy z oliwek i doprawiam przyprawami. W moim wykonaniu jest to mieszanka: chili, papryki, czosnku, soli i… łyżeczki cukru brązowego. Następnie jarmuż piekę przez ok. 10 min. w piekarniku podgrzanym do 160 st.

Chipsy najlepiej smakują zaraz po wyjęciu – są bardzo chrupiące i aromatyczne. W sam raz sprawdzą się jako zdrowa przekąska do filmu, książki, czy ulubionego serialu.

 

2. Chipsy z cukinii

Do ich wykonania należy mieć troszkę więcej cierpliwości niż do tych z punktu nr 1. Przygotowanie ich zajmuje mniej więcej 1-1,5 godz. Cukinię należy pokroić w cienkie plasterki, pokropić oliwą, najpierw delikatnie oprószyć je solą, a następnie swoimi ulubionymi przyprawami (już mniej delikatnie;)). Tak przygotowane plasterki układamy na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia i wstawiamy do nagrzanego na ok. 100 st.  piekarnika. Do przygotowywanej cukinii należy często zaglądać. Długość pieczenia zależy od grubości plasterków. Moje ok. 3-mm plasterki piekłam przez 1,5 godz. Po 40 minutach pokropiłam je wodą i przełożyłam na drugą stronę. Część (te najcieńsze) schrupałam jeszcze podczas pieczenia pozostałych.

Przepis tylko dla cierpliwych. Smak wart zaangażowania, ale wiadomo, że nie każdy lubi tak czasochłonne przekąski.

Chipsy z cukinii
Chipsy z cukinii

3. Chipsy ziemniaczane

Dietetyczne i beztłuszczowe mogą być także chipsy ziemniaczane. Do ich wykonania używam specjalnej maszynki do robienia chipsów, która jest wyposażona także w krajarkę do ziemniaków i owoców. Przy pomocy krajalnicy przygotowuję plasterki ziemniaka, następnie doprawiam je różnymi przyprawami (najczęściej jest to po prostu papryka) i układam je w koszyku, który wstawiam do mikrofalówki (na ok. 5 min./500W).

Chipsy świetnie smakują i nie zawierają zbędnego tłuszczu. Wątpliwość może wzbudzać ich przygotowanie w mikrofalówce – nic się nie bójcie, raz na jakiś czas (bo przecież nie mówimy tu o codziennym chrupaniu?:) ) na pewno nie zaszkodzą. 

Maszynka do robienia chipsów

To moje trzy ulubione propozycje. Próbowałam też kiedyś chipsów przyrządzonych z plasterków buraka, czy marchwi, ale smak mnie nie przekonał.

Macie swoje ulubione chipsowe alternatywy? Jeżeli tak, to koniecznie podzielcie się ze mną przepisem w komentarzu. Bardzo chętnie spróbuję czegoś nowego! :)