Kto z nas nie marzy o idealnie umięśnionym brzuchu i pięknej talii? :) „Sześciopak”, czy „kaloryfer” to tak pożądane efekty ćwiczeń, że narosło według nich mnóstwo mitów. Dzisiaj spróbujemy się rozprawić z kilkoma najpopularniejszymi.

rest-between-sets

1. Najskuteczniejszymi ćwiczeniami na wyrzeźbienie pięknych mięśni brzucha są brzuszki.

Można machać codziennie nieskończone ilości brzuszków, a po „kaloryferze” nie będzie ani śladu. Dlaczego? Brzuszki, oczywiście, wzmacniają mięśnie, ale nie spalają tłuszczu. Jest takie powiedzenie, że „brzuch robimy w kuchni” – bez prawidłowej diety nie pozbędziemy się „oponki’ (zwłaszcza w dolnej części brzucha). Tłuszcz nie przekształci się w mięśnie. Pomoże go zlikwidować trening aerobowy i prawidłowa dieta. Dopiero kiedy pozbędziemy się tłuszcz, na brzuchu pokaże się zarys mięśni.

2. Jeżeli ćwiczysz, to możesz jeść wszystko

… i pić wszystko też.  Samymi ćwiczeniami, bez przestrzegania diety nie osiągniemy wymarzonego efektu. Nikt nie zobaczy dobrze rozwiniętych mięśni, jeśli zasłania je kilkucentymetrowa warstwa tłuszczu…

3. Brzuch należy trenować codziennie. Tylko wtedy osiągnie się efekty.

Mięśnie brzucha należy traktować zupełnie tak samo jak każde inne mięśnie, czyli należy zadbać o ich regenerację. Początkującym poleca się ćwiczenia na mięśnie brzucha 3-4 razy w tygodniu. Przy zmniejszeniu intensywności można trenować nawet i 6 razy. Lepsze efekty da jednak intensywniejszy trening wykonywany kilka razy w tygodniu.

4. Wyrzeźbienie mięśni brzucha to długofalowy proces

Popularność tego mitu wpłynęła chyba także na to, że ogromnym zainteresowaniem cieszą się takie programy treningowe jak np. legendarna „Aerobiczna szóstka Weidera”. Też kiedyś to przerabiałam: jak to? w jedyne 42 dni będę miała taaaaaaaakie efekty? Tymczasem inne ćwiczenia również przyniosą podobne efekty przez taki okres. Może nie będą one aż tak spektakularne (bo umówmy się – są, o ile nie masz nadmiaru tkanki tłuszczowej), ale utrzymają się dłużej i są o wiele zdrowsze dla naszego kręgosłupa, zwłaszcza odcinka lędźwiowego.

Jeżeli natomiast chodzi o czas, który należy poświęcać mięśniom brzucha podczas treningu, to powtórzę po raz kolejny: od ilości czasu, ważniejsza jest dieta, regularność treningów, odpowiedni dobór ćwiczeń i prawidłowa technika.

5. Trening mięśni brzucha jest nudny i jednostajny

Tak, jeżeli zdecydujesz się na np. wspomniany w poprzednim punkcie program. Trening mięśni brzucha nie powinien koncentrować się (wbrew powszechnemu przekonaniu) na powtarzaniu ilości wykonywania brzuszków. Zestawy ćwiczeń na mięśnie brzucha, tak jak na każdy inny obszar ciała, powinny być różnorodne.

6. Genetycznie mam duży brzuch i nic z tym nie zrobię

Idealna wymówka dla każdego, komu się nie chce… ;)

7. Tylko ból podczas ćwiczeń i po skończonymi treningu gwarantuje efekty

Ból nie jest żadnym miernikiem. (ale Wy to już chyba wiecie?:)) Ani po ćwiczeniach, ani w trakcie. Co więcej, jeżeli odczuwasz ból podczas treningu, to powinieneś go przerwać, żeby nie nabawić się kontuzji.

8. Ćwiczenia mięśni brzucha obciążają kręgosłup

Tylko te niepoprawnie wykonywane. Zanim więc zabierzemy się do rzeźbienia idealnego brzucha, poczytajmy o technikach wykonywania poszczególnych ćwiczeń. Warto także umówić się na konsultację z trenerem, który doradzi Ci, jak bezpiecznie ćwiczyć oraz przede wszystkim, jakich błędów unikać, żeby nie przysporzyć sobie więcej kłopotu niż satysfakcji.

9. Jeżeli po treningu nie jesteś przemęczony i nie ociekasz potem, tzn., że trening nie jest skuteczny

Nie zawsze wyznacznikiem udanego treningu jest mokra koszulka. Łatwo to zobrazować przywołując właśnie brzuszki: jeżeli wykonasz 1000 brzuszków, ale nie zachowasz przy tym odpowiedniej techniki, to i tak się przy tym zmęczysz i będziesz spocony, mimo, że trening nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Możesz jednak wykonać 25 brzuszków, ale prawidłowo i będzie Ci bliżej do osiągnięcia wymarzonego celu.  Mokra koszulka świadczy o tym, jak bardzo twój organizm walczył z tym, by się nie przegrzać, a nie o osiąganych wynikach.

Do idealnego zestawienia brakowałoby mitu 10. Znacie jakiś przykład? :)