Wszystkie komórki i tkanki naszego organizmu zbudowane są z białka, oczywiście także tkanka mięśniowa. Białka biorą udział w większości procesów życiowych.  Dzielimy je ze względu na pochodzenie: zwierzęce (pełnowartościowe) lub roślinne.  Osoby, które ćwiczą mają zwiększone zapotrzebowanie na proteiny (ze względu właśnie na rozwój tkanki mięśniowej), stąd sportowcy oraz osoby pracujące nad swoją sylwetką często sięgają po suplementację – odżywkę białkową. Jeżeli dopiero zaczynasz intensywne treningi i budowanie sylwetki, a nie do końca wiesz o co właściwie z tym białkiem chodzi, to rozsiądź się wygodnie – zapraszam do dalszej lektury, gdzie wszystko po kolei wyjaśnię :)

wszystko o odżywkach białkowych

Dostarczanie odpowiedniej ilości białka w codziennym jadłospisie za pomocą tradycyjnych posiłków, mogłoby być uciążliwe dla uprawiających intensywnie sport (wydłużenie czasu trawienia, obciążenie żołądka), dlatego też tak często osobom trenującym poleca się, wspomniane już, odżywki białkowe.

Głównym zadaniem odżywek białkowych jest ochrona naszych mięśni. Pomagają w ich regeneracji oraz pomagają w przyrostach masy mięśniowej. Są łatwo przyswajalne, a dodatkowo bardzo smaczne – możemy wybrać sobie najodpowiedniejszy dla siebie smak (np. czekoladowy, czy owocowy – zmniejsza dodatkowo chęć na słodycze). 

Rodzaje odżywek białkowych:

  • Białko serwatkowe- stosuje się przy treningu na masę mięśniową. Można powiedzieć, że to bestseller na rynku suplementacji sportowej, najpopularniejsza odżywka. Stosuje się ją po treningu i jako substytut posiłku. Cechuje je duże stężenie glutaminy i aminokwasów rozgałęzionych BCAA, bez których zbudowanie imponującej muskulatury nie jest właściwie możliwe. Wprowadza organizm w stan anaboliczny (odbudowy tkanek mięśniowych). Proteiny z serwatki pomagają także utrzymać linię, bo zawierają niewielką ilość tłuszczu, na długo dają uczucie sytości, a ponieważ ich strawienie wymaga większych nakładów energii niż w przypadku innych rodzajów pożywienia, skutkuje to także większym spalaniem kalorii.
  • Kazeina – wchłania się wolniej, dłużej się trawi. Zapobiega rozpadowi tkanki mięśniowej – polecana więc raczej na noc, ma niższą wartość odżywczą niż białko serwatkowe.
  • Białka jaja czyli albuminy jaj – Ten rodzaj białka szczególnie zalecany jest dla sportowców dyscyplin siłowych, siłowo-wytrzymałościowych oraz kulturystów, a także dla ludzi cierpiących na nietolerancję laktozy. Łatwo przyswajalne.

Żeby jednak nie było jeszcze za łatwo, istnieje jeszcze kolejny podział tych białek na poszczególne rodzaje odżywek:

  • Izolat – Ma najwyższą zawartość  czystego białka (zazwyczaj ponad 90%) oraz minimalną węglowodanów i tłuszczy. Dzięki temu dostarczamy do mięśni same białko. Najpopularniejsze izolaty to izolat białka serwatki, izolat białka mleka (micelarna kazeina) czy izolat albuminy jaj. 
  • Hydrolizat – Powstaje wskutek hydrolizy białka, jest wysoko i szybko przyswajalne – aminokwasy od razu po spożyciu trafiają do krwiobiegu.  Na rynku występuje hydrolizat białek serwatkowych, ale i też patentowany hydrolizat kazeiny oraz hydrolizat białek jaja. Najbardziej lekkostrawny i szybko się wchłania.
  • Koncentrat białka – najekonomiczniejsze źródło protein (najtańsze ze wszystkich dostępnych odżywek), ilość białka zazwyczaj między 60, a 80% gwarantuje niską ilość węglowodanów jak i tłuszczy. Koncentrat białka serwatkowego to najpopularniejsza proteina stosowana przez początkujących kulturystów oraz osoby ćwiczących inne, lżejsze sporty.

 

Ufffff, chyba tyle. Rozumów wszystkich w tym temacie nie pozjadałam, ale sama jeszcze nie dawno nie do końca rozumiałam tę całą białkową ideę. Pozbierałam informacje, zrobiłam notatki i przekazuję Wam to, co już wiem (na podstawie tematycznej bibliografii). Jeżeli chcecie o czymś podyskutować lub wydaje Wam się, że w którymś punkcie wpisu nie mam racji – to jako osoba wciąż zdobywająca wiedzę w zakresie treningów, ćwiczeń czy suplementacji – jestem otwarta na wszelkie uwagi:)