„Płatki z mlekiem – śniadanie idealne?” – zgodnie z obietnicami producentów tych „pyszności” zapewne tak. Nie ma przecież nic zdrowszego niż płatki zalane mlekiem. Czy tak jest naprawdę?

płatki

Sklepowe półki uginają się od rozmaitych rodzajów płatków śniadaniowych: czekoladowe, miodowe, cynamonowe, kółka, kwadraty, trójkąciki! Wszystkie zdrowe, wszystkie zbilansowane. Wszystkie zawierają niezbędne witaminy, minerały. Niestety ponad te niezbędności często zawierają też mnóstwo zbędnych składników, które już nie do końca pozostają w zgodzie z kategoriami zdrowie, bilans i rozwój.

Większość dostępnych płatków (zwłaszcza tych smakowych) zawiera niebotyczne ilości cukru i konserwantów. Prawie 1/3 opakowania to sam cukier. Nawet mała porcja takich płatków (np. ok. 30 g) zapewnia między 10 a 17 % dziennego zapotrzebowania na cukier dorosłej osoby. Ponadto dochodzi mnóstwo aromatów i konserwantów chemicznych. Taka przekąska bardziej nadaje się jako słodycz podczas ‚cheat day’;) niż jako śniadanie np. dla dziecka.

  • Jak wybrać odpowiednie płatki śniadaniowe?

Oczywiście nie wszystkie płatki to zło. Wśród szerokiego asortymentu dostępnych płatków znajdziemy także te, które z powodzeniem możemy jeść i które nie mają negatywnego wpływu na nasze zdrowie. Przede wszystkim przed zakupem czytajmy etykiety. Im skład będzie uboższy, tym lepiej ponieważ świadczy to o niskim stopniu przetworzenia żywności. Sprawdzajmy także, czy płatki nie zawierają zbędnych dodatków. Zawartość cukru powinna być niższa niż  6g/100g,  a błonnika powyżej 3g/100g. Pamiętajmy także, że mleko w proszku oraz tłuszcze trans są zupełnie zbędne przy produkcji naprawdę zdrowych i dobrych płatków, a syrop glukozowo-fruktozowy czy syrop kukurydziany to także cukier.

  • Najlepiej przygotować sobie samodzielnie takie płatki:

Wystarczy zaopatrzyć się w orzechy, pestki dyni, ziarna słonecznika, nieprzetworzone płatki owsiane, otręby, suszone lub świeże owoce i np. miód. Śniadanie idealne: zdrowo i pysznie! :)

Ciekawa jestem co Wy lubicie jeść na śniadanie! :)

6 KOMENTARZE

  1. Na śniadanie tylko owsianka ;) można sobie dodać jeszcze do tego jakieś owoce i jest super.

  2. Gdy byłam dzieckiem to szczerze mówiąc nie wyobrażałam sobie innego śniadania jak płatki z mlekiem. Najlepiej supersłodkie w stylu nesquicka. A teraz nie wyobrażam sobie zjeść tego na jakikolwiek posiłek. Fakt, są przepyszne.. ale ilość cukru, która się w nich znajduje jest przerażająca. Nawet pomimo tego, że producenci prześcigają się teraz w deklaracjach który z ich produktów jest „lepszy”, z mniejszą zawartością słodzików i innych chemicznych dodatków..

  3. Też od kilku miesięcy sobie samodzielnie przyrządzam płatki i to jest na prawdę fajne rozwiązanie. Polecam, bo wiesz co jesz, nie wymaga to wysiłku ani ogromu czasu :)

  4. Ja na śniadanie wcinam owsiankę przeważnie z różnymi dodatkami, więc smak się nie nudzi :) Ale takie samodzielnie przyrządzone płatki to też ciekawa alternatywa.

  5. Ja też mało oryginalnie bo owsiankę.. ale staram się czasami urozmaicać jakimiś placuszkami (owsianymi, a jakże ;)) albo tostami z avocado.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here